Is de mens in staat zijn eigen longen kapot te hoesten?

Is het mogelijk zo hard en vaak te hoesten dat je longen erdoor beschadigd raken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

ja, dat kan.

als er een vergevorderde irritatie is (oorzaak kan liggen in talloze ziekten aandoeningen andere oorzaken) kan je door teveel hoesten je luchtwegen beschadigen.

de schade kan tijdelijk zijn of blijvend
gevolgen kunnen zijn:
ontstekingen,
beperkte zuurstofopname,
kortademigheid,
longbloeding,
klaplong,
cara/COPD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja,

je kunt schade veroorzaken aan keel en luchtpijp die vervolgens gaan irriteren waardoor je nog meer moet hoesten, waardoor je nog meer schade veroorzaakt....

Tevens kan het gebeuren dat je zo benauwd wordt tijdens een hoestbui dat een long "inklapt" doordat je hem tijdens het hoesten vacuum zuigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , door langdurig veel te hoesten kunnen de longblaasjes kapot gaan, waardoor long emfyseem ontstaat.